Thijssehuis Texel

Gepubliceerd op: 17 juli 2021 15:21

Er is de afgelopen periode hard gewerkt aan de plannen voor een nieuwe huisvesting op Texel. De ontwikkeling van het cultuurhuis is nu weer een stap verder.

DP6 architectstudio is uit de selectieprocedure verkozen om een Voorlopig Ontwerp voor het ‘Thijssehuis’ te maken; dat wordt de naam van het gebouw. Op basis hiervan kan de raad in december definitief een besluit nemen over het nieuwe Cultuurhuis. De toekomstige bewoners van het Thijssehuis zijn Kunstenschool Artex, jongerencentrum Young4Ever en KopGroep Bibliotheken.

Wethouder van de Belt: “DP6 heeft een mooi, stijlvol, functioneel gebouw ontworpen, passend in de directe omgeving en passend bij de schaal van Texel. Het gebouw ondersteunt de synergie tussen de organisaties en stimuleert interactie en innovatie. Bovendien kunnen de gebruikers zich er goed mee identificeren. Het is een mooi startpunt voor de volgende stap: het Voorlopig Ontwerp.”

Het Thijssehuis wordt de huiskamer van Texel! Deze huiskamer is door DP6 goed vertaald in het schetsontwerp. De naam zorgt voor herkenning, want het gebouw komt te staan op de plek waar nu de Thijsseschool staat. Dankzij de verregaande samenwerking die de drie gebruikers voor ogen hebben, is het gebouw en daarmee de bibliotheek de hele week geopend.

"Over de manier van samenwerken zitten we heel erg op één lijn, we versterken elkaar”, zegt Anita Ruder van KopGroep Bibliotheken. "We hebben wat dit betreft ervaring met School 7 in Den Helder en weten dat dit echt meerwaarde heeft. Ouders die wachten op hun kind dat muziekles heeft, kunnen iets lezen aan de stamtafel in de grote hal, waar ook een koffiebar is. Er is interactie met de jongeren die door het gebouw lopen. De functies lopen door elkaar heen, er zijn geen afgesloten hokjes. Ik ben ontzettend enthousiast, het is een mooi ontwerp.”

Na de zomervakantie start DP6 aan het zogeheten Voorlopig Ontwerp van het Thijssehuis. Op basis daarvan en van de bijbehorende financiële onderbouwing, beslist de gemeenteraad in december 2021 of het Thijssehuis daadwerkelijk het levenslicht ziet. Het blijft dus nog even spannend...