Stichting Thijssehuis opgericht

Gepubliceerd op: 13 januari 2023 18:16

Een nieuwe mijlpaal voor het Thijssehuis op Texel. Na een periode van zorgvuldige voorbereiding hebben de directeuren van Young4Ever, Artex-Kunstenschool en KopGroep Bibliotheken op vrijdag 13 januari hun handtekening gezet bij Notariskantoor Hoogerheide.

Hiermee is de oprichting van de stichting een feit en de officiële basis gelegd voor een nauwe samenwerking in een gezamenlijke huisvesting in Den Burg. Ook Radio Texel krijgt een plek in het nieuwe culturele centrum.

Het Thijssehuis wordt een gebouw van twee lagen, waarin de ruimten van Artex, de bieb en Young4Ever door elkaar lopen, zodat de organisaties samen een geheel vormen. Het Thijssehuis wordt de ‘huiskamer van Texel’, een plek waar mensen ongedwongen binnen kunnen lopen. Voor het lenen van een boek, het volgen van een muziekles, het bezoeken van een tentoonstelling of het meedoen aan een activiteit. Maar de krant lezen aan de leestafel of even chillen kan ook.

Architectenbureau DP6 heeft een stijlvol en functioneel gebouw ontworpen, dat past in de omgeving. Momenteel wordt gezocht naar een aannemer. Het Thijssehuis zal in de loop van 2024 haar deuren openen voor het publiek.

Op de foto: de bestuurders en leden van de Raad van Toezicht van de nieuwe stichting. Van links naar rechts: Ruud Zoon en Anita Ruder (bibliotheek), Sander Boschma en Christine Groen (Artex) en Berber Kruger en Sita Mijwaard (Young4Ever).