Hulp bij digitale zorgzaken

Gepubliceerd op: 30 april 2023 08:30

Digitale ontwikkelingen in de zorg gaan snel en kunnen ingewikkeld zijn voor patiënten. Noordwest Ziekenhuisgroep, huisartsenorganisatie HONK en HKN, KopGroep Bibliotheken en Bibliotheek Kennemerwaard zijn een samenwerking aangegaan om patiënten hierbij te helpen.

Ondersteuning digitale zorg

Contact met de huisarts of ziekenhuis verloopt steeds vaker digitaal via smartphone, tablet of computer. Handig, want het kost minder tijd en moeite én patiënten hebben altijd en overal toegang tot hun medische gegevens of van diegene waarvoor gezorgd wordt. Maar wat als het onduidelijk is hoe dit werkt?

Aanbod bibliotheken digitale vaardigheden

KopGroep Bibliotheken en Bibliotheek Kennemerwaard organiseren regelmatig cursussen en inloopspreekuren voor ondersteuning en hulp bij digitale zaken. Denk bijvoorbeeld aan het gebruik van DigiD (aanvragen en/of inloggen), het zoeken naar betrouwbare informatie op het internet en het gebruik van patiëntenportalen van ziekenhuis en huisarts. Ook is er een gratis lesprogramma: Digivitaler. Patiënten leren met dit programma zelf gezondheidszaken te regelen via internet.

Samenwerking

Noordwest Ziekenhuisgroep, huisartsenorganisaties HONK en HKN, KopGroep Bibliotheken en Bibliotheek Kennemerwaard hebben samen verschillende communicatiematerialen ontwikkeld over de ondersteuning bij digitale zorg. Zo kunnen zorgverleners van het ziekenhuis en huisartsen, de patiënten hier makkelijk op attent maken.

Hulp bij de bieb

Wil je graag hulp of ondersteuning bij het regelen van digitale zorgzaken? Kom naar de bibliotheek en schrijf je in voor één van de cursussen of workshops. Op onze pagina Digi-Taalhuis vind je meer informatie en materiaal om zelf thuis te oefenen.

Naar Digi-Taalhuis